Invalshoek Cultuur

30 april 2019 - Barcelona, Spanje

Als voorbereiding op mijn examenopdracht bekijk ik Barcelona vanuit 4 invalshoeken en geef ik mijn mening hierop. In mijn eerste verslag wil ik beginnen met de invalshoek cultuur.

Gebruiken & gewoontes

Wat mij het meest opviel is hoe erg relaxed de Catalanen zijn. Als ik 's ochtends onderweg naar kantoor was zag ik op elke hoek van de straat veel locals gezellig koffie drinken met een broodje erbij voordat ze aan het werk gingen. Het is heel normaal om buiten de deur te eten en zo rustig de dag te beginnen. Ook eten ze over het algemeen extreem laat. Ik vind het erg fijn om gewoon tussen 6 en 7 uur te eten. Maar echte locals doen dit pas na half 9, omdat ze tussen de middag tijdens de siësta regelmatig wat extra's eten zodat ze minder snel honger hebben 's avonds laat.

Ook viel mij op hoeveel mensen aan siësta doen. Als je tussen de middag (tussen 12:00 en 15:00) ergens snel iets wilde kopen was de kans erg klein. Supermarkten waren altijd wel open maar lokale winkels zoals een Bazaar of een Tabaksshop waren altijd tussen deze tijdstippen dicht omdat de eigenaren siësta aan het houden waren. Als je dus snel iets nodig had moest je echt of voor 12:00 uur gaan of moeten wachten tot na 15:00.

Waar ik mij het meest aan irriteer blijft nog de manier van werken. In de supermarkt bij mij om de hoek zijn ze vooral erg langzaam. Achter de kassa houden de medewerkers een praatje met iedereen (extreem uitgebreid) en vinden ze het niet erg om ook nog even andere medewerkers te helpen tussendoor. Het is daarom erg gebruikelijk dat er bij minstens 15 wachtende klanten maar 2 kassa's open zijn die extreem langzaam functioneren, en waarbij ze ook weigeren om een 3e kassa te openen.

Omgangsvormen

Ik merk heel erg dat Spanjaarden niet van plannen houden. Ik had wat mensen leren kennen die totaal niet van de afspraken waren. Als je vroeg of ze iets wilden doen kreeg je vrijwel geen reactie tot op het moment dat ze écht tijd hebben en zin om iets te doen. Je moet dus erg afwachten bij de Spaanse bevolking omdat initiatief nemen niet heel erg helpt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade